Tuesday 10 April 2018

MENGORAK LANGKAH PERTAMA..


ومَنْ سَلَكَ طَريقاً يَلتَمِسُ فِيه عِلماً ، سَهَّلَ الله لَهُ بِهِ طَريقاً إلى الجَنَّةِ

Barang siapa berjalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syorga. (HR. Muslim).

_________________________________________________________________________________

Perjalanan kami menuntut ilmu bagi pembangunan Musolla Raudhah As-Sakinah bermula tanggal 10 Februari 2018. Perjalanan menuju ke utara tanah air membawa seribu harapan agar kami dapat melihat dan mengambil contoh terbaik daripada surau sekolah yang pernah memenangi Pertandingan Surau Imarah beberapa tahun lepas. 

Perjalanan selama hampir dua jam ini disertai oleh 50 orang guru dan staf SK Bayan Lepas serta keluarga masing-masing. Terdapat juga beberapa Pegawai Pendidikan Daerah daripada Pejabat Pendidikan Daerah Barat Daya menyertai Lawatan Penanda Aras ini.

Setibanya di SK Beseri, kami disambut mesra oleh guru-gurunya yang sanggup hadir walaupun hari berkenaan merupakan hari cuti hujung minggu. Kami terus dibawa ke surau mereka yang terletak di tepi bangunan akademik. Surau ini dilengkapi dua buah tandas dan tempat wuduk bagi kegunaan murid dan guru.

Antara perkara yang menarik perhatian kami adalah Kebun Sayur-sayuran yang terletak di tepi surau berkenaan.


Selain itu kami diberi taklimat oleh Guru Pendidikan Islam yang menjadi penyelaras Surau berkenaan.Taklimat ini khususnya difokuskan kepada pengurusan fail yang diperlukan serta inovasi yang perlu ada pada setiap surau yang ingin bertanding bagi pertandingan tersebut.

Sesi berdialog bersama Panitia Pendidikan Islam SK Beseri







No comments:

Post a Comment